onsdag 18 november 2009

En katt

Jag hade just hunnit tömma ut all kattsand i soppåsen när Charlie kom och ville pinka. Han brukar ha bråttom att pinka tillbaka reviret när lådan är ren och fin, men den här gången var det tydligen panik. Han satte sig nämligen i den tomma lådan. Ingen sand där alls. Eller… satte sig är inte helt korrekt, han ställde sig givakt i den tomma lådan och pinkade rakt bakåt. Så att allt kom på väggen.

Det här är alltså en katt som får gå ut när han vill och som har 600 kvm lummig tomt att pinka på. Men nej, han står hellre i en tom plastlåda i källaren och pinkar på en vägg.

Jag brukar alltid säga att jag inte gillar hundar särskilt mycket för att de är så dumma. Men nu vet jag inte längre. Kan man bli dummare än min katt? En gång låg han och sov på fönsterbrädan i vardagsrummet och råkade luta sig mot myggnätet i det öppna fönstret så hårt att nätet lossnade. Både nät och katt for rakt ner i rosenbusken nedanför. På vägen ner hade han dessutom lyckats trassla in sig i nätet såpass att han inte kunde komma loss. Maken fick gå ut och hjälpa honom.

Han har trillat ner från det mesta här hemma och han välter grejer konstant.

Och ni vet hur det kan se ut när en jättestor hund kommer i världens fart och ska försöka runda ett hörn? När hunden sladdar omkring så där löjligt som bara riktigt dumma djur gör? Så gör min katt för jämnan.

Det är inte okej. Han borde vara bättre än så.

11 kommentarer:

Bigs sa...

Inga djur, vare sig hundar, katter eller andra djur är anpassade att leva i samvaro med människor och människans påfund såsom hus, möbler, parkettgolv eller myggnät. ;)

Osloskånskan sa...

Hahahaha!!! Underbart!

Medelklassman sa...

Told ya.

Pets sucks.

Articuno sa...

30+: Jag vet. Men jag står ut med honom ändå, för han älskar mig. Och så hävdar jag fortfarande bestämt att ett hem blir ännu mer ett hem om där finns husdjur. Helst såna med päls, men det kan ju inte alla ha. Dumma som spån eller ej (husdjuren, inte allergikerna).

Osloskånskan: Underbart idiotiskt är vad det är.

Bigs: Det är möjligt, men det betyder inte att katten ska få vara hur klumpig som helst. Andra katter klarar ju av att föra sig, varför inte han?

Anonym sa...

Jag tror mer att det har med könet att göra: Killar pinkar ju alltid mot väggar, även i närheten av en toalettstol. Det ligger i generna ;-)

Anonym sa...

Hej
Du missförstår katten. Hans uppfattning är att han är herre i huset och det vill han visa då o då. Han är inte klumpig, han knuffar ner saker o ting när han känner för det.
Morfar

Fia sa...

Åh nej, jag som så gärna vill skaffa ett husdjur och har börjat bearbeta resten av familjen. Nu vet jag inte längre...

XXX sa...

Min kisse är stor, fånig och klumpig men han kissar inte mot väggar. Däremot försöker han nu bryta sig in i chokladkartongen och det får inte ske. Chokladen är min, han får nöja sig med maten han har på brickan i köket.

Articuno sa...

Kletskiten: Det ligger något i det du säger.

Pappa: Han får gärna visa att han är min herre och mästare, men han behöver inte trilla ner från saker medan han gör det. Budskapet blir inte riktigt lika tydligt då.

Fia: Ett hem med ett husdjur i är ett varmt och trevligt hem. Stökigt också ibland, men det får man ta. Barn mår bra av husdjur också. När de inte blir bitna av dem, eller får sina teckningar strimlade.

DHT: Katter och choklad är ingen bra kombination. De blir ju så döda av det.

XXX sa...

Ojdå, det kan förklara varför han legat så stilla de senaste dygnen. Nää, det vara bara min morbida humor. Han hann inte sätta i sig någon choklad, jag vräkte i mig den så det blev inget kvar.
Jag är ju en vänlig själ som är snäll mot både människor och djur.

kapten Haddock sa...

Hahaha, katter! Stenkorkade! Jag vet, vi har tre stycken och antigen har vi fått tre måndagsexemplar eller så är myten om att katter skulle vara smarta en av de mest felaktiga i världen. Träskallar är vad dom är, men ACK så sköna, roliga, charmiga och trevliga djur!

Och Articuno, det där med ett djur gör ett hem, håller med fullständigt! Här kommer min lista på tre saker man gör för att skapa ett riktigt hemtrevligt och skönt:

1. ordning och reda, är a och o och grunden för det trivsamma hemmet. Går INTE att hoppa över.

2. Gröna växter. Det må vara kalt, illa färgmatchat och lite schletet, men med 1:an uppfylld och gröna växter så blir det fint!

3. Som grädde på moset, kronan på verket, den ultimata hemstämningshöjaren: en katt som ligger hopkringlad i en fotölj och sover.....

Klart!