lördag 8 maj 2010

Pannkakor

Första gången jag åt amerikanska pannkakor var till frukost hemma hos en italiensk familj i Queens. Jag hade kommit ensam med planet från Stockholm kvällen innan, blivit mött av några jag inte kände (vänner till min pappa) och vi hade stannat en natt i hos deras släktingar i Queens innan vi skulle vidare till en liten pyttestad ungefär 50 mil därifrån. Jag var 12 år och kände mig inte jättetuff den morgonen kan jag säga. Väldigt långt hemifrån.

Men till frukost serverades det alltså pannkakor. När man är 12 år och svensk och aldrig har fått pannkakor till frukost så tror man ju att man är i himmelriket då. Jag tog ett helt berg. De smakade inte som hemma visade det sig. De smakade skit faktiskt. Så där fick jag sitta, 12 år gammal, i ett främmande land, omgiven av främmande människor och trycka i mig ett berg av skitäckliga pannkakor. Jag vågade inte lämna en enda smula kvar på tallriken, ville inte verka oartig. Det var fullkomligt fasansfullt och fortfarande är det de där äckliga pannkakorna jag minns bäst ifrån den sommaren.

Fem veckor i USA, när jag var 12 år och ute på mitt livs största äventyr, och det jag minns bäst är äckliga pannkakor.

5 kommentarer:

XXX sa...

Å fy så hemskt men tapper var du och artig, ingen kan säga annat.

Dehäreja sa...

Himla synd på en så annars fantastisk resa! Stackars liten, vad duktig du var...

grindsson sa...

Ha, ha, ha. Skrattar högt!

Jag och mannen lastade på ett ton smörgåsgårta, vilket vi älskar, på ett kalas för inte allt för länge sen. Precis när vi ska lassa i så säjer hon som gjort tårtan "ja, men det är så enkelt med tonfisk....", vi tittar på varandra. Vi tittar på de överfyllda tallrikarna. Vi hatar tonfisk...

Hannah sa...

Jag hoppas att någon har gjort pannkakor på amerikanskt vis åt dig som INTE smakar skit efter din 12års encounter? Här hemma är det väldigt uppskattat o både syster o vänner kikar in när de känner lukten av min variant av pancakes´en ;)
De ska helt klart avnjutas med Smör o maple syrup, alternativt blåbärssylt, men då är det liiite för försvenskat för att gillas.

Evova sa...

underbart. jag blir lika besviken varje gang (typ en gang i veckan) som jag ater amerikanska pannkakor o de ar inte alls lika goda som de ser ut.