torsdag 18 december 2008

Christmas Quiz

Jag har fått en julquiz via mail. Eftersom jag inte har några mailvänner att skicka den vidare till (förutom vännen som skickade den till mig) så tar jag den här på bloggen istället. Det räknas väl som ett svar E-L?. Jag orkade inte översätta frågorna till svenska men jag tror ni kan läsa ändå.

1. Wrapping paper or gift bags?
Papper. Med massor av sidenband och överdimensionerade rosetter.

2. Real or Artificial tree?
Plastgran. Det är så fel och så olikt oss, men den funkar alldeles för bra för att gå tillbaka till de där deppiga riktiga granarna vi hade förr. Vi köpte dem alltid den 23:e och då fanns det ju bara kvar såna som alla andra hade ratat. Vi har haft ett par riktigt fula granar genom åren.

3. When do you put up the tree?
Tidigare var det otroligt viktigt att det skedde på kvällen den 23:e, men förra året gjorde vi det tidigare. Det tyckte vi var så kul att vi tänker göra så i år igen. På söndag ska den upp (eller kanske till och med redan på lördag).

4. When do you take the tree down?
Någon lämplig dag kring Tjugondag Knut.

5. Do you like eggnog?
Jag vet inte. Tror aldrig jag har provat.

6. Favorite gift received as a child?
Stora boken om tomtar. Och så fick jag ett antal Floridaresor också när jag var tonåring – de var inte dumma de heller.

7. Hardest person to buy for?
Min son. Det är ont om roliga leksaker för en kille i 7-årsåldern tycker jag.

8. Easiest person to buy for?
Döttrarna. Den ena vill ha alla dockor som finns i hela världen och den andra vill bara ha pengar.

9. Do you have a nativity scene?
Jag fattade först inte vad en nativity scene var för något, men jag tror att jag har lyckats klura ut att det är en julkrubba. Och ja, det har jag. Vet inte riktigt var den är någonstans, men jag har en.

10. Mail or e-mail Christmas cards?
Normalt sett riktiga julkort med post, men det verkar som att vi har slutat med dem också. Vi skickade inga förra året i alla fall.

11. Worst Christmas gift you ever received?
Jag vet inte. Tror aldrig att jag har fått någon dålig julklapp någon gång.

12. Favorite Christmas Movie?
Vet inte.

13. When do you start shopping?
November oftast.

14. Have you ever recycled a Christmas present?
Jag tror inte det. Någon vinflaska kanske.

15. Favorite thing to eat at Christmas?
Revbensspjäll och Västerbottenost.

16. Lights on the tree?
Absolut! Helst ska de vara i olika färger och blinka. Men det är mer en önskedröm, mina är vita och blinkar inte.

17. Favorite Christmas song?
Det är många. O Helga natt, Deck the hall, Julen är här är några av favoriterna.

18. Travel at Christmas or stay home?
Vi ska vara hemma, men jag är inte en sån som tycker att det förbjudet att resa bort på jul. Jag har varit utomlands en massa jular.

19. Can you name all of Santa's reindeer's?
Nej. En heter väl Rudolf antar jag. Och så tror jag att en annan heter Prancer.

20. Angel on the tree top or a star?
None of the above, vi har en spira.

21. Open the presents Christmas Eve or morning?
Vi öppnar paketen medan vi kollar på Kalle Anka.

22. Most annoying thing about this time of the year?
Inget. Allt är underbart! Lite trångt i affärerna, lite stressigt, lite kallt och mörkt bara. Och dyrt.

23. Favorite ornament theme or color?
Rött och guld. Mycket av allt!

Nu vill jag att ni som läser det här svarar också. Särskilt Fasching!