torsdag 27 augusti 2009

En notering

Jag föddes med vita prickar i pupillerna. Tydligen var det något som gick fel när mina ögon bildades och det blev några rester kvar där i ögat. Ingen läkare har brytt sig nämnvärt om det, prickarna stör inte och de syns bara om man tittar på ganska nära håll. Inget att oroa sig för med andra ord.

Men man kan ju vara nyfiken ändå - utan att det är någon fara. Så jag googlade lite.

Finns inte mycket att hitta verkar det som. Något om starr där mina prickar nämns i en bisats (alltså inte just mina prickar förstås, utan mer allmänt) och så något annat som också handlade om starr.

Hade jag varit hund däremot, då hade jag kunnat läsa lite mer om just den här lilla egenheten. Om jag hade varit en Welsh Springer Spaniel till exempel:

… en rest av det membran som täcker pupillen under fosterstadiet som inte tillbakabildats fullständigt. Betraktas endast som en harmlös defekt/missbildning som numera klassas som en anmärkning. Denna anmärkning skall betraktas som en notering avelsmässigt och innebär inga avelsrestriktioner.

En notering avelsmässigt men inga avelsrestriktioner. Vilken tur för mig.

6 kommentarer:

Medelklassman sa...

Skönt att slippa åka iväg för att få en sista spruta.

Articuno sa...

Gud så deppigt det hade varit.

Daniel sa...

Bara en anmärkning - niemas problemas

Anonym sa...

Nu är du ute o cyklar. Morsan ställde till ett d-a liv om dom här vita prickarna o iväg med dig till en ögondoktor som egentligen varken sade bu eller bä. Vi skulle se tiden an
Pappa

Articuno sa...

Precis. Varken bu eller bä, se tiden an, inte bry sig nämnvärt.

Att morsan ställde till liv vet jag. Och så vet jag att hon till en början bara fick lite nedlåtande kommentarer tillbaka om att det säkert var reflexer hon såg.

Men hon var bra på att ställa till liv, morsan. Hon gav sig inte. Skulle vilja ha lite av den varan själv. Jag är så mesig.

Har du tid att plugga lite mer statistik med mig någon dag förresten?

Anonym sa...

Statistik? OK
Pappa