söndag 25 februari 2007

Några saker som jag skulle vilja säga till mina barn (och några saker jag har sagt)

Jag älskar er gränslöst, men...

...om man ska färga håret svart, och alla ens kompisar också gör det, samtidigt, och man har jättejättelångt hår, och kompisarna också har det - då får man faktiskt städa duschen själv, för det är jätteäckligt med en dusch som är helt igenproppad av en massa långt hår och allt vatten som inte rinner ur är helt brunsvart av allt färgningsmedel. (till 15-åringen)

...ta en paus, snälla. Man kan inte prata precis hela tiden. (till 5-åringen)

...vad säger du? Jag förstår inte riktigt. (till 2-åringen)

...gör det själv, jag vägrar. (till dem alla tre)

...om man ringer hem, jättefull, klockan två på natten och vill att pappa ska komma och hämta en - då har man inte riktigt rätt att ställa mycket exakta krav på hur den hämtningen ska gå till. (till 15-åringen)

...om man ska hålla på och sparkas så där om nätterna, tycker jag att man ska sova i sin egen säng. (till 2-åringen. Och ibland till 5-åringen också, men inte lika ofta)

...om man måste kräkas upp en gräshoppa, så tycker jag att man gör det utomhus och inte på golvet i badrummet. Jag trampade faktiskt på den. (okej, det var till katten, men ändå)

...om man blir sen till middagen så ringer man och säger det. Före maten, inte tre timmar efter. (till 15-åringen. Maken får gärna lyssna också)

...du måste sluta prata en stund. Snart finns det ju ingen luft kvar härinne. (till 5-åringen)

...om jag inte svarar dig så beror det på att jag slutade lyssna för länge, länge sedan. (till alla, inklusive make och katt. Fast mest till 5-åringen)

Inga kommentarer: