fredag 21 september 2007

Föräldratest

Jag gjorde ett föräldratest på Aftonbladet igår. Det var ju lite småkul, men eftersom jag tyckte svarsalternativen var alldeles åt helvete för begränsade så kommer jag nu med några nya, omarbetade alternativ.

Fråga 1 av 7:
Du är i butiken med din treåring. När ni passerar godishyllan kastar sig ditt barn på golvet och skriker efter sega råttor. Vad gör du?

Mitt svarsalternativ:
Jag blir förblindad av ilska. Blodet börjar koka och jag kan känna hur hjärnan dör, bit för bit. Men jag visar inget. Jag betalar för mina varor, plockar upp mitt barn från golvet och rullar sedan hemåt med en vilt skrikande treåring. Och en femåring som aldrig slutar prata.

Fråga 2 av 7:
Det är fredag. Hur kopplar ni av?

Mitt svarsalternativ:
Barnen får välja. Det brukar bli ostbågar och saft och så tittar vi på TV tillsammans. Barnen smular sönder alla ostbågarna och spiller ut saften under ett bråk, och somnar sedan vid samma tid som de brukar. Det gör inte maken. Han somnar mycket tidigare än vanligt, och han tar upp hela soffan. Jag får sitta obekvämt i en fåtölj till 01.30 när äldsta dottern kommer hem.

Fråga 3 av 7:
Du ska köpa ny vagn. Hur går det till?

Mitt svarsalternativ:
Jag kollar alla tester och väljer sedan ut en modell. Färgen är svårare, den kräver lååång betänketid. När jag äntligen har bestämt mig så åker jag till affären bara för att få reda på att just den modellen är slut. Det finns en liknande, men rätt mycket dyrare. Väljer den – i den enda färg som finns kvar. Sedan tillbringar jag två år med att hata den där vagnen.

Fråga 4 av 7:
Vad är en bra semester för er?

Mitt svarsalternativ:
Charter med Bamseklubben. Det är helt och hållet min stil. Allra bäst blir det om det inte finns ett enda kulturellt måste på ljusårs avstånd. Storstäder är inget för småbarn. Inte mina i alla fall. Sånt tar jag med maken eller äldsta dottern.

Fråga 5 av 7:
Allt fler i ditt barns ålder börjar gå på aktiviteter. Får ditt barn också det, och vad väljer ni?

Mitt svarsalternativ:
Måste jag följa med dem? Tidigt på en lördagmorgon? Nej, då blir det inget. Kan maken gå med dem så får de göra vad de vill, när som helst.

Fråga 6 av 7:
Ni har just fått barn och amningen funkar inte. Vad gör du?

Mitt svarsalternativ:
Been there, done that. No comment.

Fråga 7 av 7:
Vilken sömnmetod använder ni er av?

Mitt svarsalternativ:
Sömnmetoder är idioti. Och att kalla samsovning för en metod är ännu mer idioti. Men okej, om jag måste välja, så blir det någon slags felpraktiserad attachment parenting. Vi bytte ut den jättestora sängen vi hade mot en mindre (men mycket snyggare). Sedan skaffade vi ett barn till och knölade ihop oss allihop i den snygga sängen. Och jag ligger fortfarande vaken om nätterna och undrar vad sjutton jag tänkte på. Men sängen är snygg och barnen är trygga.

Undrar om jag forfarande hade blivit "den coola föräldern" om svarsalternativen hade sett ut så här?

1 kommentar:

kkkatarinah sa...

Om jag hade gjort testet hade du blivit en cool förälder!

Katarina/A-K