onsdag 9 september 2009

Hej konsument med Anna

Jag såg en hos Donny i förra veckan, och lite senare en hos Calle (och så finns den ju i DN såklart, men eftersom jag inte har någon papperstidning längre så har jag lite dålig koll på sånt). Tänkte att det kunde passa mig bra så här i bloggtorkan.

Bästa promenad: När jag går från Ivar Vidfamnes gata och hem när jag har lämnat Klara på dagis på morgonen. En rask promenad (nåja), bra musik (just nu går White Stripes Hotel Yorba på repeat) och hela dagen framför mig. Härligt.

Favoritgata: Skånegatan tror jag, om jag måste välja en favorit. Bodde där i en massa år och trivdes oerhört bra. Min egen gata i Aspudden är också helt okej.

Favoritdrink: Margarita. Eller något annat som det är tequila i. Gondolens Hemingway är också himla fin.

Äter lyxmiddag på: Lux Stockholm. Har bara varit där en gång men går gärna tillbaka och äter den där soppan med vaktelägg i. Masserade, nästan smekta, vaktelägg…

Favoritförort: Aspudden. För där bor jag.

Bästa lunchställe: Subway – Spicy Italian med massvis med oliver och jalapeno.

Bästa kaffet: Mitt eget, makens eller det som Pilot-Niklas gör. Fikar väldigt sällan någon annanstans än hemma. Visst, jag är på Gunnarssons lite då och då och deras kaffe är väl helt okej men inte så värst mycket mer än så.

Bästa konsertlokalen: Jag är inte rätt person att fråga. Har inte varit på så många olika ställen. Globen och Hovet typ.

Bästa baren: Samma där, har inte varit på så många ställen. Utomhus på Pontus by the Sea är det trevligt. På Gondolen är det också trevligt. Clarion har goda drinkar.

Senaste Stockholmsupptäckt: Har hört rykten om att det finns en Subway vid Skanstull. Är det en upptäckt?

Senast sedda utställning: Veterans of Foreign Wars – Cecilia Aaro/Matilda Fahlsten på Studio 44. (och ni anar inte hur glad jag är att gick på den, så att jag inte behövde gräva fram någon gammal 90-talsutställning ur minnet och fläka ut min kulturella obildning för hela världen)

En bra gå bort-present: Vin, choklad, blommor. Fast blommor kan vara lite kluriga. Det är egentligen bara om man har råd att ge bort en riktigt överdådig bukett som det blir bra. Annars blir det lätt väldigt, väldigt tråkigt.

Favoritlyxartikel: Champagne

Läser just nu: Odjuret av Patricia Cornwell (den är inte vidare bra). Och så en massa skolböcker (som inte heller är särskilt skojiga).

Läser helst: Paul Auster.

Favoritråvara: Kött i nästan vilken form som helst.

Klädkonto per månad: 1000 kronor? Eller lite mindre kanske.

Modeförebild: Haha, modeförebild? Hahahaha!

Mest överskattade affär: I princip alla som ligger i det som så fånigt kallas SoFo. Ja, det gäller även skivaffären på Skånegatan.

Det dyraste jag har köpt: Ett hus. Det var jättedyrt.

Favoritprodukt på Apoteket: Otrivin Mentol (nässprej) och öronproppar.

Lyssnar på: Hemma blir det mest det som spelas på NRJ. När jag är ute och går blir det White Stripes, Apoptygma Berzerk eller Nazareth (alltså, nu får ni inte tro att jag lyssnar vad som helst av Apop… och Nazareth, men Eclipse och Razamanaz är faktiskt ruskigt bra promenadlåtar)

Bästa förfestmusiken: Jag förfestar inte särskilt ofta längre. Aldrig faktiskt. Men på den tiden jag gjorde det så var det Bowies Life on Mars och Tina Turners Nutbush City Limits som var bäst. Jag och svägerskan var på Kanarieöarna för väääldigt många år sedan och då lyssnade vi otroligt mycket på Nutbush. Jag hade ingen aning om att det var Tina Turner som sjöng den, hade jag vetat det så hade jag nog inte gillat den lika mycket tror jag. När den kassetten försvann (för på den tiden var det kassettband som gällde, ungdomar) så frågade jag svägerskan vem det var som hade gjort låten som vi hade lyssnat så galet mycket på. Då plötsligt, visste hon inte ens vilken låt jag pratade om. Det tog rätt många år innan jag fick reda på vem det var (för på den tiden fanns det inget internet, ungdomar).

Senast gnolade: Jag gnolar jämt. Jag är en gnolare. Eminems The Way I Am tror jag var den senaste. Och den var inte helt lättgnolad ska ni veta.

Senast köpta skivan: Minns inte. Köper inte fysiska skivor längre.

Senaste impulsköp: Räknas matvaror som man normalt inte brukar köpa som impulsköp? I så fall en honungsmarinerad kassler.

Senaste fyndet: Hittade en kattspya på trappan häromdagen. Det är väl ett slags fynd.

Senaste secondhandfyndet: Jag brukar få kassar med barnkläder av min svägerska ganska ofta, men jag köper inte second hand själv.

I dvd-spelaren/datorn: The Wire, säsong 2.

Användbar pryl: iPoden.

2 kommentarer:

Medelklassman sa...

Förut bodde jag mitt emot det där dagiset, förlåt förskolan, på Ivar Vidfamnes gata. Nu bor jag 500 meter därifrån. Aspudden är för jävla trevligt.

En egen Hej Konsument kommer.

Articuno sa...

Jag vet att det heter förskola och jag brukar försöka säga i sammanhang där det spelar roll (på föräldramöten och sånt). Men till vardags blir det ändå dagis. Krångligast var det förra året när yngsta dottern gick i förskola och sonen i förskoleklass. Ingen fattade skillnaden. Knappt jag ens.