tisdag 15 september 2009

Sökord och sökteknik

Maken har gjort det, Fasching med. Berit gör det ofta. Jag har också gjort det vid något tillfälle. Det är himla roligt att kolla hur sökvägarna till bloggen ser ut.

De vanligaste sökorden och -fraserna hit är tydligen:

”sallad till maten” - Och då får man se en bild på ett par synnerligen oinspirerande gurkstavar. Inte riktigt så jag vill att min matlagning ska uppfattas av omvärlden.

”språk” - Inte heller i det här fallet är min blogg någon guldgruva för den som verkligen undrar om något viktigt. Man kan ju däremot fråga sig varför så många gör en så allmän sökning på ett gigantiskt ämne. Vad vill man veta liksom? Allt om språk? Vad som helst om språk? Precisera för guds skull!

”bloggens teori och praktik” - En av kurserna jag läser på BHS. Hånad och utskälld.

"moet & chandon grand vintage" - Nämnt i ett menyinlägg. Ett par jävla trevliga menyer som jag åt mig igenom i Reims för några år sedan. Sista gången jag var utomlands också tror jag. Börjar bli dags igen, visst? Ni som tycker det kan ju nämna det någonstans i kommentarsfälten hos Hank. Det är han som måste övertalas att betala hela kalaset.

”råttor i golvbrunn” - Inget jag är vidare stolt över att bli ihågkommen för – men ja, vi har hört råttpip i golvbrunnen. Villaboende sucks sometimes.

”vad gör du i täby nykter” - Fantastiskt roligt! Förklaringen är förstås att de som söker på det letar efter en Rockystripp som avslutas så. Den har nämnts i en av kommentarerna. Men tänk vad roligt det hade varit om den strippen inte hade funnits och folk sökte på det ändå. Jag kommer från Täby och har nästan hela släkten kvar där. Jag undrar ganska ofta vad jag gör i Täby nykter. Å andra sidan är jag faktiskt oftast i Täby full eller bakfull.

”porr med 16 år” - Äckligt, äckligt, äckligt! Till och med äckligare än Faschings ”man fucks cow”. Och i allra högsta grad olagligt. Jag har skrivit om porr och jag har skrivit om 16-åringar. Men jag tänker aldrig någonsin skriva om porr MED 16-åringar, era äckel! (och jag vet att många 16-åringar har ett alldeles utomordentligt hälsosamt sexliv och att det inte är något konstigt eller äckligt alls. Men PORR med en 16-åring är faktiskt någonting helt annat. Och det är allt annat än hälsosamt.)

Och så är det en hel del Pokémonrelaterade sökningar förstås. Väldigt mycket i stil med ”vart hittar man amulet coin i pokemon pearl”, vilket får mig att vilja prata lite om sökteknik. Om man vill veta var man får tag på just amulet coin i pearl (på Amity Square i Hearthome, för övrigt. I en koja där.) så är det bättre att söka på typ "amulet coin" pokemon pearl än ”vart hittar man …”. Genom att inkludera ”vart får man?/vart hittar man?” i sökningen så riskerar man ju att få fler träffar på just frågan än på svaret, eller hur? (eller så har man tur och hamnar på inlägget jag skrev, det med specialkomponerad rubrik)

Sök mera! Hitta hit på konstiga sätt. Sök på skumma, äckliga och obskyra saker. Sök på vad fan ni vill. Men sök inte på barnporr, goddammit! Och kom ihåg: inga onödiga frågeord i sökningar. Man vill ju få svar, inte fler frågor.

2 kommentarer:

Bigs sa...

Det där var ju riktigt skoj! Hur får ni fram det där? De verktyg jag hittade visar bara enstaka ord som "Jag, min, är" osv.. Vilket får en att tro att man är jäkligt självupptagen.. Är det nån sajt på nätet som man kan använda eller vad?

Articuno sa...

Det är skitskoj!

Finns en massa olika. Jag har statcounter (www.statcounter.com).