onsdag 7 mars 2007

Framtidsutsikter - var god dröj

Ibland undrar jag verkligen vad jag har gett mig in på. Jag förstår ingenting av vad jag läser. Ämnena är inte bara svårfångade så här i början - de är dessutom mördande tråkiga. En riktigt, riktigt dålig kombination för en sån som jag (lat och okoncentrerad).

I början blev jag lite lättad när jag läste på kursens forum att jag inte var den enda - flera andra hade också problem med att hålla isär de olika momenten i kursen, och svårt att hinna med all läsning. Men nu tröstar det inte längre, istället blir jag ännu mer nervös. Om inte ens de med mycket mer studievana än vad jag har hinner med, och inte riktigt förstår alla instruktioner, hur sjutton ska då jag göra det? Just nu känns det som om jag har fyra väldigt långa och tråkiga år framför mig.

Men sedan när jag är klar, när jag har tagit mig igenom allt det här krångliga och kommit ut ur studiemörkret och ska börja jobba, då är väl allt frid och fröjd? Det verkar inte som det, tyvärr. I DN igår läste jag om överskottet på bibliotekarier, och om deras fantastiskt låga löner. Hurra...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag vore en inflytelserik chefredaktör skulle jag se till att du kunde tjäna pengar på att skriva för det kan du ju redan nu utan studier :-)

Katarina/A-K

Articuno sa...

Det hade varit trevligt. Då hade jag kunnat ägna mina dagar åt att skriva svårindexerade texter som någon (annan) stackars bibliotekarie kunde sitta och svettas över...

/Anna