söndag 6 maj 2007

Mat vs. mat

Lunchen dagen efter ett lyckat restaurangbesök är alltid en lika tragisk historia. Minnena från gårdagens middag är ju fortfarande så starka att allt annat bleknar i jämförelse.

Min lunch idag bestod av spaghetti och korv. Inte alls fel en vanlig söndag, men idag hjälpte det inte ens att hotta upp den med pesto och riven prästost (i brist på parmesan). Det blev ändå inte gott eftersom jag åt så otroligt bra igår.

Vi var på Locanda Klara Norra – jag, H, brorsan och hans fru, och det var ljuvligt. Det här åt vi:

Chèvre Chaud med machésallad, valnötter, honung och sidfläsk – Otroligt gott! Makalöst.
Anklever & Oxbringa med fikonsalsa och shiitakesvamp – Gott, men jag är inte så bra på att äta inälvsmat. Fikonsalsan och svampen var dock underbara.
Serranostekt Kalvbräss med vitt bönskum och lök- och chillikompott – Verkligen inget fel på smaken, men jag var tvungen att hela tiden försöka tänka bort att det var kalvbräss jag åt (det var ju det där med inälvsmat igen). Det gick sådär.
Gambas ala Plancha med chorizo, piemento och vitlök- och potatischips – Jättegott. H fick alla mina räkor och jag fick all hans chorizo. Ett bra byte för oss båda.
Löksoppa med gryèreost, timjan och krutonger – Fantastiskt gott, jag älskar löksoppa.
Carpaccio med robiolaost, rucola och balsamico – Carpaccio är alltid vansinnigt gott, men den här var något alldeles extra. Robiolaosten gjorde verkligen susen.
Gnocci med spädgris, pesto och kastanjer – Toppen
Tortellini med salsicciakorv, salvia och parmesan – Ljuvligt

Till efterrätt blev det Salt choklad (supergott, tyckte jag och svägerskan – brorsan och H var mer skeptiska), Citronsorbet (gott), Hallonkaka (gott) och Violmarshmallow (supergott, tyckte alla utom svägerskan)

Så hur skulle jag kunna uppskatta en vanlig unken spaghettiåkorv idag, när jag hela tiden jämför den med allt det där? Det går ju bara inte.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dagen efter är alltid värdelös. Soffa, TV och dator istf raska promenader och uteliv. Fast gott var det! /Brorsan

Anonym sa...

Förresten, du som är så smart. Lyssnade på Mixmegapol som diskuterade följande: Om det heter en rädd älg, en rädd hund och en rädd björn, vad heter det då om det är ett rådjur det handlar om? En rädd rådjur kan man ju inte säga. Svar omgående tack.

Articuno sa...

Rådjur är ju per definition fegisar och det räcker således med att säga "ett rådjur".

Anonym sa...

Ok jag köper det. Och om det är ett lejon?

Articuno sa...

Mycket svårare. Blir de ens rädda? Kanske blir de bara uppskrämda?