torsdag 9 augusti 2007

New York och Las Vegas 12-20 juli 2007

Sofia tycker tydligen att det är dags för mig att skriva om resan. Jag antar att anledningen till att jag inte har gjort det ännu är att jag var rädd att låta som kompisen Peter, som under två år inledde varje mening med ”När jag var i Amerika…”. Vi var bara nio år och det var irriterande redan då, hur irriterande skulle det inte vara nu – vid (snart) 38?

Nåja, resan är ju faktiskt gjord, så visst måste jag berätta om den.

Torsdag 12 juli: Kom till New York sent på kvällen, tog en snabbtur till Times Square och sedan en hamburgare på hotellrummet. Mer hann vi inte.

Fredag: Åkte helikopter runt Manhattan. Jag har alltid fascinerats av helikoptrar – det kombinerat med min enorma fascination för New York blev alldeles perfekt. Promenerade till Rockfeller Center och Nintendo World Store. Köpte fem Pokemonspel (två Diamond och tre Pearl). Vi glömde av okänd anledning (dumhet antagligen) att kolla efter Battle Revolution, så det tvingar vi C och K att göra när de åker dit om en vecka. Åkte upp på Top of the Rock och tittade ut över stan (helikopterturen räckte tydligen inte). Promenerade massor och åt sedan världens godaste Chateaubriand på Keens Steakhouse.

Lördag: Promenerade längs femte avenyn, köpte en Musse Piggformad pepparkaksform på Disney Store, tittade på Trump Tower, gick in i parken och åt världens största ostbricka på The Boathouse, tittade på The Dakota, gick längs Broadway, stannade till vid Ed Sullivan Theater och köpte en Late Show-mugg, åkte till Mulberry Street och åt middag (minns inte vad restaurangen hette).

Söndag: Shoppade massor (jag hittade äntligen Clean till mig och 15-åringen – en vanlig till henne och en Fresh Laundry till mig) och åkte sedan till flygplatsen. När vi stod utanför hotellet och väntade på taxi kom en man fram och frågade om vi ville åka i hans lååånga vita limousine istället. Det ville vi – vi var ju faktiskt på väg till Las Vegas. Kom fram till Las Vegas sent på kvällen och tog en Frozen Margarita med brorsan och svägerskan (som hade kommit dit några timmar tidigare) på hotellet innan vi gick och la oss.

Måndag: Tog Monorailen till Sahara, åkte upp i tornet på Stratosphere och tittade på galningarna som åkte Insanity, X-scream och Big Shot, åkte till Planet Hollywood och shoppade lite på Miracle Mile, åt lunch på Todai, åt middag på Dick’s Last Resort inne på Excalibur (där vi alla fick gigantiska haklappar och glada pappershattar med ekivoka texter på – brorsan fick genomlida sin middag med ”Free Mustache Rides” på huvudet). Spelade lite, drack massor.

Tisdag: Badade i poolen på morgonen, Nina och Paul kom, shoppade lite mer på Miracle Mile, Lotta och Greger kom, tog en drink med dem på 60:e våningen på Wynn (fin utsikt!), H och jag gick själva till Venetian, Flamingo (för att återuppleva gamla trevliga minnen) och Caesars Palace, åt middag på Spago på Caesars Palace. Spelade lite, drack massor.

Onsdag, Dagen D, det vi hade kommit för: Åkte limousine till Graceland Chapel, skrattade och dansade (eller något) med Elvis i en ceremoni som tog nio minuter och nio sekunder (jag vet det eftersom jag har sett DVDn), förnyade våra löften och bytte ringar (jag och H - brorsan var ju som bekant en snåljåp), åt middag på Fiamma på MGM Grand tillsammans med Lotta och Greger, Nina och Paul, Carola och Grant, Janit, Devin och lille Tobias. Spelade lite, drack massor.

Torsdag: Frukost på rummet (en fruit and berry plate), sa hej då till brorsan och svägerskan som skulle åka med Lotta och Greger till Los Angeles, åt middag på America, såg på MGM Grand. Spelade lite, drack nästan ingenting.

Fredag: Åkte hem.

Thank you Elvis and Graceland Chapel!

Tack Nina, Paul, Lotta, Greger, Carola och Grant för att ni åkte från Philadelphia, Los Angeles och Phoenix för att vara med på vårt bröllop! Det var roligt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för det Anna..Återigen har du förgyllt mitt kvällspass på jobbet.Sofia