onsdag 14 oktober 2009

Men tänk på baaarnen!

Om man vill ta med sig barnen på bio men inte vet om filmen är lämplig för dem så finns det en jättebra sida man kan kolla upp det på. Kids in mind heter den och den är väldigt utförlig.

Så om man kollar till exempel den nya Disneyfilmen Upp så ser man att den kanske inte alls är någon lämplig barnfilm. Under kategorin Sex/Nudity hittar vi nämligen detta:

A husband and his wife kiss.
A husband and his wife hold hands and hug.
A wife caresses her husband's face.
A man kisses a picture of his now deceased wife.

Mer än så är det förvisso inte, men det räcker väl? Man kan ju inte gå med ungarna på vilka snuskfilmer som helst. Eller hur? Jag blir faktiskt gråtfärdig på riktigt när jag inser att det finns människor som tycker att något av det här ovan hör hemma under Sex/Nudity. Så otroligt deppigt är det.

Kategorin Violence & Gore är betydligt längre, med en hel radda otäckheter. Några exempel:

A man closes a door on a boy's foot (the boy says "ow").
A young girl yells at a boy and he is startled.
A dog tells a joke about a dead squirrel.
A bird calls to its young in a mournful tone.

Den som skrivit allt detta om Upp tyckte även att det kändes viktigt att berätta för oss att det finns ett ”for the love of Pete” också. Så att vi vet. Så att vi är beredda på det.

Jag tyckte det var så otroligt roligt, mitt i all tragik, så jag kände mig tvungen att kolla upp något riktigt barnförbjudet. Eftersom jag såg Planet Terror på teve häromdagen och alltså har den färskt i minne så valde jag den. Givetvis får den högsta poäng i alla kategorier (höga poäng = inte bra) och varenda otäckhet finns uppräknad. Varendaste liten en. Kategorin Violence & Gore radar alltså upp precis allt som händer i en oerhört våldsam zombiefilm: avhuggna lemmar, blod, slem, vapen av alla tänkbara slag, inälvor som slits ur kroppar, ansikten som smälter, bubblande sår och all annan gore man kan tänka sig. Rubbet beskrivs, inget lämnas utanför. Inte ens helt harmlösa saker: ”A man eats sloppily using his hands.”

Vad i he..?

Kategorin Profanity glömmer självklart inte heller någonting:
146 F-words and its derivatives, 6 obscene hand gestures, 20 sexual references, 63 scatological terms, 50 anatomical terms, 57 mild obscenities, 1 derogatory term for the physically challenged, 3 derogatory terms for African-Americans, name-calling (redneck, lunatic, stupid, tramp), 22 religious profanities, 10 religious exclamations.

Jag blir alldeles matt. Någon (eller några) har alltså tyckt att det var viktigt att lista precis allt som händer i den här filmen. Som en innehållsförteckning. Skrivit upp varenda bloddroppe och varenda förolämpning som förekommer i en av de våldsammaste och fulmunnade filmerna som någonsin gjorts. Det är ju helt sjukt.

Det borde väl ändå ha räckt att skriva någonting i stil med:
Robert Rodriguez har gjort den här filmen. Den handlar om människor som infekteras av någonting hemskt som gör dem vanställda, galna och oerhört våldsamma. Det sprutar blod och slem hela tiden och folk dör som flugor samtidigt som de knullar och svär något alldeles otroligt.

Visst är väl folk smarta nog att fatta en sån beskrivning? Snälla, säg att de är det.

5 kommentarer:

Den hemska tvillingen sa...

En del av oss ja, men inte alla är jag rädd.

Fasching sa...

Håller med. Dystert är vad det är.

Anonym sa...

Menar du alltså att de pussas i en barnfilm?
Skandal är vad det är!
Stoppa porren i våra barnfilmer!
Stoppa den!

Malin sa...

Jamen det är ju jättehemskt vad det smygs in våld överallt i filmer. Hemskt hemskt!
Tur att jag hittade din blogg idag för jag har fått mig många goda skratt, bl a denna bloggpost och den fantastiska kids-in-mind sidan :)

Articuno sa...

Malin, välkommen hit. Visst är det en undebar sida? (nu menar jag kids in mind alltså, inte den här bloggen (även om den förstås också är alldeles, alldeles underbar)).

Och välkommen tillbaka!