tisdag 17 mars 2009

Elisabeth äter medicin

Elisabeth Höglund är upprörd. Hon har ätit en medicin som hon inte tål. Så här gick det till:

*Elisabeth blev sjuk och fick medicin för det. När hon blev ännu sjukare av medicinen slutade hon ta den.
*Hon blev sjuk igen och provade samma medicin en gång till. Blev sjuk av medicinen igen och slutade ta den.
*Sedan blev hon sjuk igen och tog medicinen en tredje gång. Och en tredje gång blev hon så dålig av medicinen att hon slutade ta den.
*Och så blev hon sjuk för fjärde gången, och för fjärde gången blev hon ännu sjukare av medicinen.

Då, först när medicinen gjort henne sjuk för FJÄRDE gången, läste hon bipacksedeln. Inte innan. Hon åt alltså samma medicin FYRA gånger innan hon läste om dess eventuella biverkningar. Nu vill Elisabeth att medicinen ska förbjudas eftersom den är farlig.

Jag tål inte penicillin. Jag kan dö om jag äter det. Ska det förbjudas då? Det är ju jättefarligt för mig. Å andra sidan har det ju hjälpt rätt många andra runtom i världen. Alla tål inte allt, så är det bara. Man kan ju inte förbjuda allt för det. Nu kanske Elisabeth har rätt och just den här medicinen som hon tog är ovanligt farlig och verkligen borde förbjudas, vad vet jag? Men faktum kvarstår: mediciner kan ha biverkningar. Om dem ska man läsa INNAN man tar medicinen, inte efter. Och blir man sjuk av en medicin så sparar man den inte i medicinskåpet för att ta den igen en vecka senare. Man gör det definitivt inte tre gånger.

2 kommentarer:

Evova sa...

fast laser man om alla biverkningar som listas pa medicinpaketen skulle man ju aldrig vaga ata den.

fast jag haller med du. lite puckat ar det allt.

Anonym sa...

Jag tycker att hostmeicin smakar skit. Bara det är en anledning till förbud!!!